Příprava na čtení genetickou metodou
Děti se potřebují naučit slyšet, z čeho se slovo skládá. Umět slovo, které slyší, rozložit na hlásky. A naopak ze slyšených hlásek slovo složit. Potřebují poznat, jakou hláskou slovo začíná, končí, postupně i jaké hlásky obsahuje.
Trénovat to můžete například:
- formou slovního fotbalu, kdy hrajete na poslední písmeno/hlásku ( pes -> slon -> nos -> syn...)
- vymýšlením co nejvíce slov začínajících na nějakou hlásku (písmenko) (most, mýdlo, motýl, máslo, melta...)
-
říkáním první hlásky zvlášť, pak celého zbytku slova dohromadynapříklad: "H" "ONZA", "K" "RÁLOVNA" ...
-
hádankami, kdy hláskujete slovo a dítě má uhádnout, jaké slovo hláskujete:postupně říkat např. "L" "E" "S" - a dítě bude hádat, co to znamená.-> začínejte od krátkých jednoduchých slov (pes, les, ves, nos, kos, noc, mol, koš, šel, ...)-> pokud dítěti dělá složení slova problém, hláskujte rychleji
mějte trpělivost!!! :-)
VŽDY HLÁSKUJTE PO JEDNOTLIVÝCH HLÁSKÁCH! (nikoli po slabikách)
(POZOR nevyslovujte "EL" "E" "ES" -> to by bylo "elees" a nikoli "les"... Musí proto zaznít pouze "L" "E" "S"
Pokud možno se vyhýbejte skupinám "dě, tě, ně, bě, pě, vě". V případě, že byste narazili na slovo s "DĚ" "TĚ" "NĚ" - říkejte "Ď" - např: "Ď" "E" "D" "A" ...
totéž s "DI" "TI" "NI" - např: "Ň" "I" "C" )
-
určováním první/poslední hlásky slova - "Jakou hláskou začíná slovo HRUŠKA?" "Kterou hlásku slyšíš na konci slova HRUŠKA"...