Jdi na obsah Jdi na menu
 


Konzultace - shrnutí

24. 11. 2014

Vážení rodiče, milí prvňáčci,

předně bych Vám chtěla poděkovat za včasné příchody na konzultace i trpělivost, když se nám konzultace protáhla. Jsem velmi ráda, že jste využívali pro zapsání se na datum konzultací dokument na internetu, neboť to byla nejsnazší cesta pro mne a já doufám, že i pro Vás.

Vážím si toho, že jste všichni přišli a že jsme se mohli osobně domluvit na důležitých věcech. Některá témata, která jsem s Vámi na konzultacích probírala, si zaslouží zveřejnění, neboť by mohla zajímat i další rodiče.

Proto zde uvádím shrnutí témat důležitých pro celou třídu:

  • domácí příprava: denně je nutné číst - ve všední dny stačí cca 15 minut (o víkendu je lepší číst 2X denně po 15 minutách), je nezbytné si o četbě pak povídat - o čem se tam psalo, co se odehrálo, proč se např. radoval / stal králem / proč princezna plakala... Ptejte se dítěte, nechte jej vyprávět. Může i ukazovat, kde se o tom v textu dočetlo - ukáže na danou větu/slovo prstem. Můžete zkusit zahrát si na pravdu/lež - budete říkat, co se odehrálo a dítě bude říkat, zda to je pravda, či nikoli. (Opět může ukazovat v textu, kde je důkaz toho, co tvrdí.)

Děti už začínají zvládat samotné čtení (vyhláskují slovo, pak jej celé přečtou), začínají si pamatovat slova, kratší věty a po přečtení všech slov dokáží celou větu zopakovat. Ještě však nevnímají souvislost celého textu, dá jim práci uvědomit si, o čem se dočetly. Dnešní hádanka v pracovním sešitě z ČJ (str. 59) je toho důkazem - správně dokázaly odpovědět jen 2 děti z 19 přítomných. NAŠÍM CÍLEM JE PROTO NYNÍ NEJEN ZDOKONALOVAT ČTENÍ, ALE ROVNĚŽ ZAMĚŘIT POZORNOST NA TO, O CO V TEXTU JDE! Je to další krok, vše musíme dělat postupně. Bude to pro děti náročné, ale mají tu výhodu, že to mohou díky genetické metodě trénovat už od listopadu!

Ke čtení doma můžete užívat i čítanku - zatím v ní stále ještě pokročujeme celkem pomalu (dnes můžete číst po stranu 8, zítra nás čeká písmenko CH, ve čtvrtek písmeno Š, od pondělka můžete číst od strany 12). Dole na stránce je vždy uvedeno, která písmena už dítě musí znát, aby mohlo text číst.

Při čtení si děti musí ukazovat prstem, kde čtou.

 

Hláskování - děti by měly zvládat vyhláskovat slova. Od jednoduchých (Č A J, L E S, P E S), přes náročnější (H O T E L, K O Č K A), po dlouhá (K R Á L O V N A, P R I N C E Z N A...). Je to nezbytné pro veškeré psaní. Děti už znají písmena, dokáží je napsat. Aby mohly napsat i slovo či větu, potřebují je umět vyhláskovat - neboli nadiktovat si postupně celé slovo.

TRÉNUJTE DOMA DENNĚ HLÁSKOVÁNÍ A PŘÍPADNĚ I ZÁPIS NĚKOLIKA NAHLÁSKOVANÝCH SLOV.

 

Psaní: naším cílem je nyní zdokonalovat psaní.

Děti by už měly umět držet správně tužku (i když někteří s tím mají stále problém - prosím, kontrolujte je, aby už i ony zvládaly správný úchop tužky).

Děti by se měly snažit co možná nejpřesněji napodobovat tvary písmen (např. písmeno T není křížek, ani dvě čárky, které jsou od sebe vzdálené, ale jedna čára psaná svisle shora dolů, a jedna čára psaná vodorovně, přičemž se tyto čáry dotýkají. Popis šílený, ale jistě víte, co tím myslím :-) )

 

POČÍTÁNÍ NA PRSTECH JE POVOLENO!!! (OVŠEM NAD LAVICÍ :-) Prsty není třeba schovávat pod lavici.) Všechny děti musí dokázat znázornit příklad, který počítají! Ať už na prstech, nebo jakýchkoli předmětech. Například při sčítání 2 + 3, musí dítě bezpečně vědět, že to jsou dva prsty, k nimž přidá ještě tři, že plus znamená přidání; nebo to jsou dvě víčka, k nimž přidá tři...

 

PENÁLY A AKTOVKY

Děti už by si samy měly zabalit aktovku i kontrolovat penál, že mají 3 ořezané tužky a 12 různých barev pastelek, i veškeré další náležitosti, které jsou uvedeny v rubrice "Pomůcky do 1. třídy"

Je potřeba, aby tužky i pastelky byly dostatečně dlouhé! Tužky kratší než 10 cm, už prosím nechávejte doma. Zatím je potřeba, aby se děti učily správný úchop na dostatečně dlouhých tužkách.

 

  • S některými dětmi a rodiči jsem se dohodla, že pro ně budu připravovat náročnější úlohy. Jiné děti naopak budou zatím potřebovat více procvičovat dosud probranou látku.
  • Třídění odpadu - ve třídě třídíme papír, plasty, nápojové kartony (k těm patří i papírový kelímek od pribináčků...) a hliník. Ostatní odpad dáváme do koše na směsný (je u dvěří). Děti se systém naučily, že pokud nevědí, kam odpadek vyhodit, mohou se zeptat spolužáků, nebo přijít za mnou. (Rozhodně by to nemělo vést k tomu, že si děti budou odpad nosit domů.)
  • POKUD MÁ VAŠE DÍTĚ S ČÍMKOLI, NEBO S KÝMKOLI PROBLÉM, JE NEZBYTNÉ, ABY MI JEJ SDĚLILO. Sama na to nemusím tak rychle přijít a mohu řešit jen problémy, o kterých vím. Každý musí vědět, za kým má jít, když má problém. Ve škole si to pravidelně říkáme.
     
  • Automat na mléčné výrobky...

...není v době dopoledne nijak velkou výhrou. U automatu je fronta. Dětí v ní stráví i celou 25minutovou přestávku. Někdy se dětem nedaří načíst kartu, mléko je rozlité po celé škole, i ve třídě (někdy i na učebnice). A samotné kelímky padají z výšky a stává se, že někdy prasknou ještě před tím, než si je děti převezmou. Prosím, vybavte děti svačinami, aby jim vydržely na celé dopoledne a obešly se bez mléčného automatu. Děti budou moci využít přestávku k relaxaci i k nasvačení...

 

Pokud jsem na něco zapomněla, nebo pokud byste se ještě na něco chtěli zeptat, neváhejte se ozvat.
Děkuji rodičům, kteří mi po konzultacích ještě psali, za zpětnou vazbu.

Katka Nováčková

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář